Meer inzicht dankzij een bronvraag
Je bent samen met je team druk bezig met het uitzetten van je vacatures op zoveel mogelijk verschillende platformen. Je deelt de vacature ook nog via de verschillende social media en krijgt uiteindelijk na hard werken het gewenste resultaat: de juiste kandidaat reageert op de vacature en de positie wordt succesvol vervuld.
Iedereen tevreden zou je denken. Totdat je vanuit je manager vragen krijgt over de manier waarop je de vacature hebt ingevuld. Waar is deze sollicitant eigenlijk vandaan gekomen? Komt deze van onze betaalde campagne of volgt hij ons al een tijdje op LinkedIn? En wat is hierbij de cost per click (cpc)? Je hebt eigenlijk geen idee waar de kandidaat vandaan is gekomen, je bent allang blij dat hij heeft gesolliciteerd.
Er zijn natuurlijk verschillende oplossingen te overwegen. Je kunt je Google Analytics volledig laten inrichten zodat je beter inzicht hebt waar de sollicitant vandaan komt. Of je kan het zelf uitvragen aan de sollicitant. Dit kan na afloop van het sollicitatieproces, of tijdens het sollicitatieproces! Door een bronvraag toe te voegen aan je sollicitatieformulier, laat je de kandidaat zelf aangeven waar hij of zij de vacature heeft gevonden.