De 5 voordelen van een samenwerkingsverband

De meesten hebben het weleens voorbij zien komen, en veel organisaties in de publieke sector maken er gebruik van: Een (regionaal) samenwerkingsverband van organisaties welke zich samen richten op het optimaal functioneren van mensen en organisaties. Maar hoe werkt zo’n samenwerkingsverband en wat zijn de voordelen hiervan? Wij vertellen jullie de 5 grootste voordelen van een samenwerkingsverband.

1. Kostenbesparing op je recruitmentproces

Een van de belangrijkste voordelen van een samenwerkingsverband is het besparen van kosten op je recruitmentproces. Een recruitmentproces is het gehele traject van vacatures uitzetten, kandidaten zoeken, werven, selecteren en uiteindelijk aannemen van nieuwe werknemers. Het verschilt per organisatie hoe uitgebreid dit proces is, maar hoe efficiënter je dit proces inricht, hoe minder kosten dit oplevert. Bij een samenwerkingsverband maak je gezamenlijk gebruik van recruitmentsoftware, wat ook betekent dat je de kosten hiervan deelt.

Een gezamenlijk recruitmentsysteem (ATS-systeem) bespaart flink in kosten wanneer er meer organisatie gebruik van maken. Wanneer je samen een initiatief opzet voor een regionaal samenwerkingsverband op het gebied van recruitment, mobiliteit en inhuur van medewerkers, profiteert iedereen van lagere instap- en beheerkosten. Zo zorg je ervoor dat je de beschikking hebt over een geavanceerd recruitmentsysteem voor slechts een fractie van de kosten.

Ook kosten besparen op je recruitmentproces?
De 5 voordelen van een samenwerkingsverband

2. Effectief werven van nieuw personeel

Naast kostenbesparing, helpt een gezamenlijk recruitmentsysteem (met voor iedere partij een ‘eigen’ afgesloten deel) bij het effectief werven van nieuw personeel voor je organisatie. Door gebruik te maken van een gespecialiseerd recruitmentsysteem, stroomlijn je het werving- en selectieproces. Je hebt hierdoor minder tijd en moeite nodig voor het plaatsen van vacatures, het communiceren met en beoordelen van sollicitanten, het beheren van je talentpool en nog veel meer.

Zo houd je als recruiter, HR-manager of vacaturehouder meer tijd over voor de dingen die je echt leuk vindt: de juiste kandidaat aan de juiste vacature matchen. Omdat je meer tijd beschikbaar hebt voor het screenen en selecteren van de juiste kandidaat voor de functie, gaat de kwaliteit van de kandidaten die worden aangenomen omhoog en is er minder behoefte aan inhuur van dure externe werving- en selectiebureaus. Ook de samenwerking met managers en andere vacaturehouders in jouw organisatie rondom het uitzetten en vervullen van vacatures gaat een stuk efficiënter en effectiever!

Tenslotte, niet onbelangrijk bij een samenwerkingsverband, kunnen recruiters van de verschillende partijen eenvoudig met elkaar communiceren, sparren en elkaar tippen over sollicitanten en kandidaten voor vacatures en interne projecten (uiteraard wel in overleg met desbetreffende personen). Dit kan zowel bij interne als externe kandidaten.

3. Doorgroeimogelijkheden voor je medewerkers ondersteunen

Een belangrijk thema binnen samenwerkingsverbanden is het bieden van extra doorgroeimogelijkheden voor bestaande medewerkers. Het samenwerkingsplatform is niet alleen interessant voor nieuwe personeel, maar juist ook voor de doorgroeimogelijkheden van je bestaande medewerkers. Bied je bestaande medewerkers carrièreperspectief door interne projecten en tijdelijke klussen, interne vacatures of platform brede vacatures achter een log-in aan te bieden. Door je medewerkers een account aan te bieden en ze in te laten schrijven voor een talentpool (kandidatenbank) en job-alerts, kunnen ze carrièrekansen in de gaten houden en een volgende stap binnen in hun carrière maken.

Tip: Met een gespecialiseerd recruitmentsysteem voor samenwerkingsverbanden kán je vacatures gelaagd uitzetten: eerst een periode intern, dan binnen het samenwerkingsverband en vervolgens naar buiten toe.

Met extra carrièrekansen en ontwikkelmogelijkheden door het samenwerkingsverband, maak je het voor medewerkers aantrekkelijker om voor jouw organisatie te (blijven) kiezen. En mochten ze toch overstappen, dan hou je ze ieder geval potentieel langer ‘in de buurt’ bij je in een samenwerkende organisatie.

4. Veel zichtbaarheid voor je vacatures

Naast het gezamenlijk gebruik van een recruitmentsysteem, is het opzetten en onderhouden van een gezamenlijke werken-bij website ideaal voor een (regionaal) samenwerkingsverband. De kracht van zo’n gezamenlijke werken-bij website is het volume wat hiermee wordt gecreëerd. Door samen de website te vullen met waardevolle content zoals regionaal nieuws over de arbeidsmarkt, medewerker-testimonials, visuele content, uiteraard al jullie gezamenlijke vacatures en alles over de aangesloten organisaties te vertellen, voeg je samen waarde toe aan de website.

Hoe beter de website gevuld is, hoe beter jullie gevonden zullen worden. En hoe meer interessante vacatures er te vinden zijn, des te meer waarderen de bezoekers (potentiële kandidaten en sollicitanten) de website. Samen zorgt dit voor meer online autoriteit en (dus) meer online resultaat.

Geoptimaliseerde samenwerkingsverbanden zijn goed online vindbaar in zoekmachines en zorgen voor meer sollicitanten en kandidaten. Zo is de kans groter dat je de ideale persoon vindt voor je vacature (s). Naast het samenwerkingsplatform je huidige werving- en selectie processen koppelen aan het samenwerkingsverband? Wij vertellen je er hier meer over.

Tip: Het is goed mogelijk om de gezamenlijke werken-bij website te koppelen aan je eigen werken-bij website en/of recruitmentsysteem (ATS). Zo profiteer je vanuit een recruitmentsysteem op twee online kanalen.

5. Vergroten van je netwerk

Het vergroten van je netwerk is ook een onderschat voordeel van een samenwerkingsverband. Samenwerken met andere organisaties en professionals in hetzelfde HRM vakgebied biedt je extra kansen. Het is de ideale manier om een breder netwerk van HRM professionals op te bouwen en te onderhouden.

Dit kan op verschillende manieren ingericht worden, zoals:

  • Evenementen en bijeenkomsten: Als samenwerkingsverband organiseer je evenementen en bijeenkomsten waar leden elkaar kunnen ontmoeten en netwerken.
  • Gezamenlijke projecten: Het biedt mogelijkheden om gezamenlijke projecten te ondernemen met andere organisaties. Dit is een goede manier om samen campagnes op te zetten met andere HRM professionals en nieuwe contacten te leggen.
  • Online netwerken: Creëer als samenwerkingsverband een online netwerk, zoals forums of LinkedIn-groepen. Hier delen leden informatie en leggen contact met andere HRM professionals
  • Kennisdeling: Deel met elkaar de kennis en expertise met de andere organisaties en HRM professionals. Krijg inzicht in hoe andere organisaties hun werving- en selectieproces in hebben gericht. Organiseer workshops, presentaties of deel publicaties met elkaar en til elkaar naar een hoger niveau.
  • Vacatures vervullen: Help elkaar met het delen van kandidaten voor zowel interne projecten/klussen als vacatures. AVG-proof en in overleg met desbetreffende personen zelf. Dit kan met bijvoorbeeld externe sollicitanten, kandidaten in je talentenpool, interne medewerkers die een carrierestap willen maken, medewerkers begeleiden van werk-naar-werk, oud-medewerkers, stagiaires, etcetera. Samen benutten jullie het volledige arbeidspotentieel in het belang van medewerkers, je eigen organisatie en de andere (samenwerkende) organisaties.   

Zo biedt je toegevoegde waarde aan elkaar en profiteren jullie optimaal van het samenwerkingsverband.



Regel ook direct je inhuur

Extra voordeel: Uniek bij een samenwerkingsverband is de mogelijkheid tot een gezamenlijke inhuurdesk. Wil je naast een geoptimaliseerd recruitmentproces, ook gestructureerd werken aan het rechtmatig inhuren van tijdelijk personeel? Met TSF Connect heb je niet alleen alle mogelijkheden voor recruitment en mobiliteit van medewerkers, het biedt je tevens de mogelijkheid om samen een inhuurdesk op te zetten en ook hier te profiteren van een interessante kostenbesparing op je inhuurproces.

Een (regionaal) samenwerkingsverband geeft je als organisatie dus veel voordelen. Denk daarbij aan kostenbesparing op het recruitmentproces, het stimuleren van doorgroeimogelijkheden en het creëren van veel zichtbaarheid van je vacatures. Wij denken graag met je mee en kijken naar de mogelijkheden op basis van de vele eerdere samenwerkingsverbanden die we hebben helpen opzetten op het gebied van recruitment, mobiliteit en inhuur van medewerkers.

Samen sparren over de mogelijkheden van TSF Connect?

We helpen je graag verder en leggen alle opties uit.

Meer informatie

Of bel ons op: (088) 141 09 09

Meer artikelen