Wat is arbeidsmarktcommunicatie?

Arbeidsmarktcommunicatie is een steeds belangrijker instrument om in te zetten voor je organisatie. Arbeidsmarktcommunicatie is kort gezegd de manier waarop je organisatie zich presenteert op de arbeidsmarkt. Heb je het goed ingericht, dan helpt arbeidsmarktcommunicatie bij het vinden van geschikte werknemers voor zowel bestaande als toekomstige vacatures. En niet onbelangrijk: brede arbeidsmarktcommunicatie en het opbouwen van een aansprekend werkgeversimago helpt je ook bij het behouden van bestaande werknemers!

Arbeidsmarktcommunicatie kan op verschillende manieren worden gerealiseerd, zoals via vacatureteksten, een werken-bij website, je corporate website, jobboards, sociale media, vacaturevideo’s en carrièrebeurzen. Maar let op: juist ook via bestaande medewerkers en partnerbedrijven, die informatie delen over werkmogelijkheden en werksfeer, kan je zeer succesvol aan arbeidsmarktcommunicatie doen.

Wat is het doel van arbeidsmarktcommunicatie?

De verschillende acties op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie doe je als organisatie natuurlijk niet voor niets. Het doel van arbeidsmarktcommunicatie is om je werkgeversmerk positief te beïnvloeden. Een positief werkgeversmerk helpt bij het vinden, interesseren en solliciteren van geschikte werknemers voor je vacatures. Een sterk werkgeversmerk zorgt uiteindelijk voor een goede reputatie op de arbeidsmarkt, waardoor talenten eerder voor jouw organisatie kiezen.

Het hoofddoel van arbeidsmarktcommunicatie is het vervullen van je vacatures met de juiste kandidaten. Jouw arbeidsmarktcommunicatie richt je dus op jouw ideale kandidaat voor een specifieke functie. Verleid de ideale kandidaat door bijvoorbeeld je vacatureteksten naar een kandidaat toe te schrijven. Zo zorg je ervoor dat je communicatie aansluit bij jouw gewenste topkandidaten.

Wie is verantwoordelijk voor arbeidsmarktcommunicatie?

In je arbeidsmarktcommunicatieplan neem je uiteindelijk een of meer verantwoordelijken op voor al je uitgedachte plannen. Belangrijk is om te weten dat diegenen niet geheel verantwoordelijk zijn voor alle arbeidscommunicatie, het moet echt in teamverband worden uitgevoerd. Met het gezamenlijke plan creëer je draagvlak in je organisatie om de gemaakte plannen met elkaar te realiseren. En niet onbelangrijk: om allemaal vanuit dezelfde doelen, focus en kaders te communiceren.

Het werkgeversmerk dient door allen op dezelfde manier te worden gevoed, vanuit dezelfde waarden en doelen te worden uitgevoerd. Overleg wie er binnen jouw organisatie de verantwoordelijke is om het totale plan te bewaken, deze persoon zorgt ervoor dat alle (deel)plannen en acties verdeeld en uitgevoerd worden en bewaakt ook het gehele werkgeversmerk dat langzamerhand ontstaat vanuit alle uitgevoerde acties. Zo zorg je samen voor goede en structurele arbeidsmarktcommunicatie en een heel duidelijk en consistent werkgeversmerk.

Maak een arbeidsmarktcommunicatieplan

Hoe zorg je er voor dat arbeidsmarktcommunicatie structureel wordt toegepast binnen je organisatie? Om als organisatie aan de slag te gaan met arbeidsmarktcommunicatie is er allereerst een duidelijk overkoepelend plan nodig. Met een arbeidsmarktcommunicatieplan zorg je ervoor dat je duidelijke doelen hebt bedacht voor jouw communicatie. In dit plan beschrijf je al jouw wensen, behoeftes, doelstellingen, communicatiekanalen (zoals een werken-bij website), benodigde IT systemen (zoals een ATS) en verantwoordelijken. Zo zorg je ervoor dat je doelgericht en planmatig aan de gang kan met je arbeidsmarktcommunicatie.

Hoe zorg je voor effectieve arbeidsmarktcommunicatie?

Omdat arbeidsmarkt communicatie tegenwoordig een belangrijk onderdeel is van je werkgeversmerk, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je arbeidsmarktcommunicatie effectief in zet. Maar hoe zorg je ervoor dat je arbeidsmarktcommunicatie effectief is?

Hier zijn een aantal belangrijke punten om te verwerken in je plan:

  • Zorg voor duidelijke en eerlijke informatie: Potentiële werknemers willen weten wat ze kunnen verwachten als ze voor jouw organisatie gaan werken. Zorg ervoor dat je duidelijke en eerlijke informatie geeft over het werk, de verwachtingen en de arbeidsvoorwaarden. Dit helpt om teleurstellingen te voorkomen en om het vertrouwen van werknemers te winnen.
  • Maak gebruik van verschillende kanalen: Gebruik verschillende kanalen om je arbeidsmarktcommunicatie te verspreiden, zoals sociale media, een eigen werken- bij website, jobboards en verschillende evenementen. Zo bereik je een breed publiek en zijn je kansen op het aantrekken van talent groter.
  • Laat je medewerkers aan het woord: Je medewerkers zijn de beste ambassadeurs voor je organisatie. Laat ze aan het woord op je werken-bij website, sociale media, in vacature video’s, tijdens evenementen en uiteraard tijdens kennismaking- en/of sollicitatiegesprekken. Zo krijgen je kandidaten een eerlijk beeld van hoe het is om voor jouw organisatie te werken. Ook zien ze direct wie hun toekomstige collega’s worden die zelf vertellen waarom het een leuke functie is.
  • Wees actief op sociale media: Je sociale media zijn een belangrijk kanaal voor arbeidsmarktcommunicatie. Zorg ervoor dat je actief bent op verschillende platformen en dat je regelmatig updates deelt over wat er binnen je organisatie gebeurt. Social selling wordt steeds vaker toegepast door bedrijven om een inkijk te geven in je organisatie. Zo krijgen potentiële werknemers een goed beeld van je bedrijfscultuur.
  • Maak gebruik van vacaturevideo’s: Video is een krachtig middel om arbeidsmarktcommunicatie te versterken. Denk aan een bedrijfsvideo waarin je medewerkers aan het woord laat of een video waarin je laat zien hoe het is om voor je organisatie te werken. Zo krijgen potentiële werknemers een goed beeld van je organisatie.


Conclusie

Er zijn veel verschillende mogelijkheden om aan jouw arbeidsmarktcommunicatie te werken. Het is belangrijk om de manieren te gebruiken welke passen bij jou als werkgever.

Met structurele arbeidsmarktcommunicatie maak je echt het verschil. Daar heb je niet alleen een goed plan voor nodig, maar ook een goed IT-systeem (lees: ATS) dat je hierbij helpt. En natuurlijk een moderne werken-bij website dat jouw werkgeversmerk ademt. Wil je hier meer over weten, neem dan contact op met de arbeidsmarkt professionals van Solutions Factory!

Uiteindelijk is arbeidsmarktcommunicatie meer dan het inrichten van je recruitment systeem (ATS), het bijhouden van je werken-bij website en het schrijven van gerichte vacatureteksten. Het maken van een passend arbeidscommunicatieplan helpt je pas echt met een betere toestroom van geschikte kandidaten.

Doe je dit alles doordacht en structureel, dan verbeter je in één klap je werkgeversmerk, het recruitmentproces en de candidate experience. En zal je uiteindelijk veel succesvoller zijn met het vinden, interesseren en (vooral) converteren van potentiële kandidaten naar top-sollicitanten.

Wil je aan de slag met je arbeidsmarktcommunicatie om je online zichtbaarheid en vindbaarheid te vergoten?

Aan de slag met structurele arbeidsmarktcommunicatie?

Neem vrijblijvend contact met ons op

Vul het formulier in en wij nemen contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.