Inhuurproces optimaliseren met een dynamisch aankoopsysteem

Het inhuren van tijdelijk personeel is een belangrijke oplossing voor overheden, gemeenten en onderwijsinstellingen tegen het steeds groter wordende capaciteitsgebrek. Maar hoe krijg je grip op je inhuurproces? Door het optimaliseren van je inhuurproces met een dynamisch aankoopsysteem. In dit artikel gaan we dieper in hoe een DAS systeem jullie kan helpen het inhuurproces te verbeteren.

Groeiende vraag naar inhuur extern personeel

De groeiende vraag naar externe krachten is al jaren een trend. Door het personeelstekort en door gebrek aan expertise bij het huidige personeel is het inhuren van tijdelijk personeel niet altijd te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan het aannemen van een groot tijdelijk project waar veel extra mensen voor nodig zijn. Mede hierdoor stijgen de uitgaven aan inhuur ten opzichte van de totale personeelskosten bij de overheid al gestaag sinds 2019. Zo blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.

Naast de groei van het inhuren van tijdelijk personeel zien we dat het gehele ambtenarenbestand ook fors is gegroeid. Het algemene personeelsbestand groeit en het personeel ligt niet meer voor het oprapen.

Een situatie waar je als organisatie tijdig op moet inspelen.

 

Grip op je inhuurproces krijgen

Wat kan je als organisatie dan doen om meer grip om je inhuurproces te krijgen? Je kan meer grip krijgen door je inhuurproces te verbeteren. Hiervoor zijn er een aantal opties om te overwegen. Een van deze opties is het werken met een dynamisch aankoopsysteem (DAS).

Maar wat is een dynamisch aankoopsysteem? Met een dynamisch aankoopsysteem kun je efficiënt en effectief personeel inhuren voor jouw tijdelijke projecten.

Dit DAS systeem is gekoppeld aan een inhuurdesk waarop leveranciers, ZZP’ers of freelancers zich kunnen registreren en hun diensten kunnen aanbieden. Op de inhuurdesk kan je vervolgens op basis van specifieke criteria je inhuuropdracht uitzetten en de juiste professionals selecteren en inhuren.

Samen grip krijgen op je inhuurproces?

Je inhuurproces verbeteren met een dynamisch aankoopsysteem

Met een dynamisch aankoopsysteem verbeter je jouw inhuurproces niet alleen door je tijdelijk personeel op een rechtmatige manier in te huren, maar ook door een verbeterde samenwerking op te bouwen met al je leveranciers. Door je inhuuropdracht op de juiste manier (SMART) in de markt te zetten, schep je duidelijkheid naar je relaties en geef je iedereen de kans om zich in te schrijven op de opdracht. Zo ben je transparant naar de markt toe en zet je conform de aanbestedingswet jouw opdracht in de markt. Dit resulteert in meer grip op de kosten van het tijdelijk personeel.

Bekijk hier de 5 grootste voordelen van een dynamisch aankoopsysteem

Omdat de verwachting is dat het inhuren van tijdelijk personeel de komende jaren alleen maar zal toenemen, is het slim om nu al na te denken over je inhuur. Zo kan je organisatie snel schakelen bij de toenemende vraag.

Een dynamisch aankoopsysteem biedt de mogelijkheid om efficiënt en effectief extern personeel in te huren, wat resulteert in kostenbesparing en meer flexibiliteit. Zo kun je jouw inhuurproces stroomlijnen en ervoor zorgen dat je grip houdt op je inhuurproces.

Samen je inhuurproces optimaliseren?

Wij gaan graag samen met je aan de slag!

Neem contact op

Of bel ons op: (088) 141 09 09

Veelgestelde vragen

Hoe kan een dynamisch aankoopsysteem mijn inhuurproces verbeteren?

Een dynamisch aankoopsysteem automatiseert het proces van het vinden en selecteren van externe professionals. Hierdoor kun je sneller de juiste kandidaten vinden en inhuren, waardoor je kostbare tijd bespaart.

Kan ik met een DAS nog steeds mijn wettelijke verplichtingen nakomen?

Ja, een dynamisch aankoopsysteem biedt transparantie en controle bij het inhuren van externe professionals. Hiermee kun je voldoen aan de wettelijke vereisten en procedures voor het inhuren van personeel.

Moet ik een IT-achtergrond hebben om het dynamisch aankoopsysteem te kunnen gebruiken?

Nee, ons DAS-systeem is intuïtief en gebruiksvriendelijk. Het is ontworpen om ook door niet-technische gebruikers te worden gebruikt, zodat iedereen binnen jouw organisatie het systeem kan benutten zonder speciale IT-kennis.

Kan ik ondersteuning bij het inhuurproces krijgen wanneer nodig?

Ja dit kan zeker. Wanneer je nog geen ervaring hebt met de risico’s van het inhuren, als je te kampen hebt met onderbezetting door ziekte of verlof of wanneer je meer werk hebt dan je huidige werknemers aankunnen is onze recruitmentondersteuning jouw uitkomst.

Meer artikelen